Prima declaraţie din exil a Regelui Mihai, dată în cadrul conferinţei de presă de la Londra, din 4 martie 1948, are o semnificaţie specială, pentru că explica Occidentului faptele grave petrecute în decembrie 1947, impuse prin forţă. Declaraţia este cu atât mai importantă cu cât evenimentele petrecute în urmă cu 65 de ani, încă mai incită scena politică din România. Comunicatul de presă consemna exilul impus Regelui, care avea să schimbe destinul familiei regale:

<<În dimineaţa zilei de 30 decembrie 1947, Dl. Petru Groza şi Gheorghiu-Dej, membri ai Cabinetului Român, mi-au prezentat textul actului de abdicare, îndemnându-mă să semnez documentul imediat. Amândoi s-au prezentat la Palatul Regal după ce acesta a fost încercuit de detaşamente armate, informându-mă că mă vor socoti răspunzător pentru vărsarea de sânge ce va urma, ca o consecinţă a instrucţiunilor ce le emiseseră deja în caz că nu voi semna în cadrul limitei de timp impusă. Acest act mi-a fost impus cu forţa de un Guvern instalat şi menţinut la putere de o ţară străină, un Guvern total nereprezentativ pentru voinţa poporului român… Îndepărtarea monarhiei constituie un nou act de violenţă în politica de subjugare a României. În aceste condiţii nu mă consider obligat în nici un fel de acest act care mi-a fost impus. Cu neclintită credinţă în viitorul nostru, animat de acelaşi devotament şi dorinţă de a munci, voi continua să servesc poporul român, de care destinul meu este legat inexorabil>>.

Sursa: Diana Mandache, ‘Patrie si Destin. Principesa Mostenitoare a Romaniei‘, Litera, 2012.

Celor interesati de regalitate si exilul familiei regale le recomand cartea ‘Patrie si Destin. Principesa Mostenitoare a Romaniei’, care aduce informatii inedite despre viata Principesei Mostenitoare si a tatalui ei, MS Regele Mihai I.


 

Un gând despre „Acum 65 de ani Declaratia Regelui Mihai de la Londra

  1. Sa dea Dumnezeu sa revina monarhia! Si cate minciuni ne-au spus si invatat despre Regele nostru…Abia dupa revolutie am aflat multe lucruri…Bunicul meu (care a trait 93 de ani) mergea cu carul cu boii instrutati la Badacin la Domnul Iuliu Maniu cantand Imnul Regal…Si de multe ori,(copil fiind) o auzeam pe maicuta mea (care are 87 ani) chemandu-l pe tata,cand la Europa Libera vorbea Regele,zicand:”hai Gheorghe (prenmele tatalui meu)ca vorbeste Mihaies…si plangeau de bucurie…dar noi copiii n-aveam voie (ca sa nu vorbim)…

Lasă un răspuns

