„Istoria intortocheata a Jaguarului albastru”de Radu Portocala, ed. Vremea, 76 pagini. Cartea va fi lansata pe 28 octombrie ora 18 in foaierul Ateneului.

„Jaguar”, 6 cilindri, model 1937, motor nr. M40, tip sport cu sase anvelope marca Englebert. Istoria unei masini celebre poarta cu ea amprenta destinului proprietarilor sai. Sau destinul unor personalitati se intalneste in pasiunea pentru Jaguarul albastru.

Radu Portocala ne povesteste despre destinul unei masini cu o istorie speciala ce a apartinut Regelui Mihai si care in cele din urma a fost achizitionata de autorul cartii in 1973. Este o istorie personala despre un automobil de colectie.

Automobilul restaurat de David Barber (UK)

Pe 25 octombrie 1937, la implinirea varstei de 16 ani Principele Mostenitor Mihai primea din partea Guvernului masina pe care o numise „Jaguar I”. Cateva fotografii au fost realizate în faţa resedintei, castelul Foişor din Sinaia, unde alături de Marele Voievod se afla preşedintele Anglocar, Ernest Dawyl.

Pe 15 iunie 1944 Casa MS Regelui vindea inginerului Alexandru Frim din Brasov masina cu tot cu scule si accesorii pentru suma de 500 mii lei, iar pe 23 februarie 1945 era intocmit actul de vanzare-cumparare. In 1962 Frim vinde Jaguarul lui Toma Suciu. In 1973 Radu Portocala cumpara Jaguarul, actul de vanzare-cumparare semnandu-se in iulie 1974, acesta devenind proprietarul istoricului automobil. Jaguarul isi urmeaza noul proprietar care plecase din Romania comunista la Atena. Din 1982 Radu Portocala se stabileste la Paris si trimite valorosul automobil la restaurare la David Barber in Anglia, o lucrare finalizata in noiembrie 1990 pentru care platise suma de 34 mii Euro. Regele Mihai s-a reintalnit cu Jaguarul albastru si noul sau proprietar la Paris, pe 29 mai 1991 la Centre International de l’Automobile.

Radu Portocala si  MS Regele Mihai la Centre International de l’Automobile, Paris, mai 1991.

In septembrie acelasi an Jaguarul este prezentat în cadrul salonului „Voitures de stars” organizat de Louis Vuitton. Pe 25 octombrie 1993 istorica masina a fost vanduta la o licitatie din Londra luand drumul Americii, iar mai tarziu intrand intr-o importanta colectie din Olanda.

Autorul cartii, proprietar al Jaguarului timp de 16 ani, concluzioneaza: „Acum ştiu că nu cumpărasem o maşină, ci umbre ale unor destine trecute cărora li se adăuga o parte a destinului meu. Nu cea mai simplă, nici cea mai fericită, din păcate…

Volumul contine fotografii si documente din colectia domnului Radu Portocala. Alte detalii le puteti descoperi in cartea ce va fi lansata la sfarsitul lunii octombrie. 

 

Lasă un comentariu